Den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) skal sørge for at det blir utarbeidet en sakkyndig vurdering der loven krever det. Dette gjelder først og fremst vurdering om behov for spesialpedagogisk hjelp for barn i førskolealder og behov for spesialundervisning for elever i grunnskolen, videregående skoler og i voksenopplæring på grunnskolens område.
Opplæringsloven krever også sakkyndig vurdering i en del andre tilfeller, blant annet
- tidligere eller utsatt skolestart
- fritak fra opplæringsplikten
- tegnspråkopplæring
- punktskriftopplæring for blinde og sterkt svaksynte elever
- søknad om inntil to års ekstra videregående opplæring
- søknad om inntak på særskilt valgt utdanningsprogram på videregående (1 tr.)
PPT samarbeider med hjem, barnehage/skole, helse- og sosialtjeneste for å legge forholdene best mulig til rette for barn, unge og voksne med spesielle behov.
PPT medvirker til, gjennom forebyggende arbeid, at barn og unge får gode oppvekstvilkår og at de får et helhetlig og koordinert hjelpetilbud.
Der det er nødvendig samarbeider PPT med 2. linjetjenesten (fylkeskommunale tjenester samt statlige tjenester som f.eks. sykehus) og 3. linjetjenesten (statlige tjenester, f.eks. kompetansesentre).
PPT gir råd og veiledning om barn, unge og voksne som har utfordringer som kan få konsekvenser for læring.
Eksempler på utfordringer er:
- språk- og talevansker
- generelle lærevansker eller fagvansker
- lese- og skrivevansker
- matematikkvansker
- nonverbale lærevansker
- konsentrasjonsvansker
- sosiale og emosjonelle vansker
- atferdsvansker
- syn- og hørselsvansker
PPT kan bidra til å forbedre barnet/den unges situasjon:
- Avklare barnets behov
- Bistå med søknad om hjelpemidler og viderehenvisninger
- Råd om tiltak i barnehagen, på skolen, i hjemmet eller ved PPT
- Bistå ved overgang til videregående skole
- Delta i samarbeid med barnehage, skole/SFO, sosial- og helsetjenesten og andre som har tilknytning til barnet
- Barnehageloven og opplæringsloven presiserer at alle barn, unge og voksne har rett til opplærings- og utviklingsmuligheter i samsvar med egne forutsetninger.