Tros- og livssynssamfunn - tilskudd

Beskrivelse

Registrerte tros- og livssynssamfunn kan kreve statlig og kommunalt tilskudd. Det kommunale tilskuddet regnes ut på grunnlag av kommunens budsjetterte utlegg til Den norske kirke, fordelt på hvert statskirkemedlem i kommunen.  Søknad om kommunalt og statlig tilskudd sendes samlet.

Målgruppe

Tros- og livssynssamfunn

Kriterier/vilkår

For å ha rett til kommunal støtte må tros- eller livssynssamfunnet være berettiget til statlig støtte. Det er Fylkesmannen som avgjør om et tros- eller livssynssamfunn er tilskuddsberettiget til statlig støtte. Tilskudd kan bare kreves for medlemmer som ikke samtidig hører til Den norske kirke eller et annet tros- eller livssynssamfunn som får tilskudd. Tilskudd til trossamfunn skal gå til religiøse formål. Tilskudd til livssynssamfunn skal gå til formål som faller inn under virket som livssynssamfunn.

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Leder for tros- eller livssynssamfunnets styrende organ sender en skriftlig søknad.

Vedlegg

  • Organisasjonsnummer fra enhetsregisteret (nærmere informasjon får du fra Brønnøysundregistrene, tlf: 75 00 75 00)
  • Regnskap og årsmelding fra ev. foregående tilskuddsår
  • Oversikt over fødselsnummer for alle tilskuddsberettigede medlemmer. For samfunn med mer enn 100 medlemmer skal oversikten foreligge digitalt på diskett eller CD-rom

Søknadsfrist

Innen 1. april for det året det søkes støtte for

Fylkesmannen videresender medlemsoversikten med fødselsnummer til Brønnøysundregistrene. Brønnøysundgregistrene kontrollerer alle fødselsnumrene opp mot Det sentrale folkeregisteret. Det vil bare bli utbetalt tilskudd for medlemmer med gyldig fødselsnummer.

Klagemulighet

Organisasjonen kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra vedtaket ble mottatt. Klagen sendes til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal det angis hva som ønskes endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi veiledning. Fylkesmannen behandler klager over kommunale vedtak om tilskudd. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til å endre vedtaket. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til Fylkesmannen.

Annet

Opprettet: 10.11.2005 13:09:52
Oppdatert: 08.04.2013 17:04:28

Publisert
22.11.2005
Sist endret
31.03.2015

Kontaktinformasjon

Lillesand kommune | Rådhuset
Østregate 2 | Postboks 23, 4791 Lillesand

Åpningstid: kl. 08.30 - 15.00

Tlf.:
 37 26 15 00

Facebook  

Ved en krisesituasjon (etter åpningstid): Kontakt beredskapskoordinator 95744020

Epost: postmottak@lillesand.kommune.no

Veiledning byggesak: Torsdager kl. 09- 14 (Merk at det ikke blir avholdt forhåndkonferanser uke 27-31 - første etter ferien er 8. august).

Nyttige lenker